BodyBalance

BODYBALANCE is de Yoga, Tai Chi, Pilates workout waarbij je flexibiliteit en kracht opbouwt en je een gevoel krijgt van rust en kalmte. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een zorgvuldig gestructureerde series van stretches, bewegingen en houdingen op muziek creëren een holistische workout die het lichaam in een toestand van harmonie en balans brengt. 

Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de effecten van yoga en ook specifiek naar de effecten van het Les Mills programma BODYBALANCE. De studies bewijzen dat het regelmatig volgen van deze type workouts effect heeft op onze mindset en verschillende voordelen voor onze gezondheid heeft. Dat maakt het een geweldige aanvulling op elk trainingsprogramma. Dus, wat weten we over BODYBALANCE? Levert het dezelfde resultaten en voordelen als yoga?

Het antwoord is ja!

Hieronder alle wetenschappelijke feitjes op een rijtje. Let op: als je dit hebt gelezen willen we nooit meer zonder BODYBALANCE!

 

BODYBALANCE

Een studie in 2008 (Khan, 2008) heeft de effecten van 12 weken, 3 keer per week BODYBALANCE volgen, gemeten. Naast alle verwachte resultaten, waren de deelnemers ook een stuk rustiger, zagen ze een toename in kracht (core) en in de mobiliteit van de heupen. Dus dat is kalmer, sterker en flexibeler in één!

Als we het over yoga hebben, is dit wat we weten:

 

Mentale gezondheid

Een gezond lichaam begint bij een gezonde geest, maar toch wordt dat vaak vergeten. Bij BODYBALANCE is harmonie en balans een belangrijk onderdeel van de les.

  • De effecten van yoga zijn vergelijkbaar met die van farmacologische behandelingen, groep therapie, sociale supportgroepen en massages (Cramer, et al, 2013). Dankzij de goede naleving en het ontbreken van geneesmiddelen, blijkt yoga veilig en wordt de sport ingezet om de kwaliteit van leven te verbeteren en de symptomen van stress en angst te verminderen (Li & Goldsmith, 2012). En een (nog) beter leven willen we toch allemaal?
  • Het is effectief bij de behandeling van emotionele, stress-gerelateerde aandoeningen in vergelijking met de bewustzijn oefeningen zoals qigong en tai chi (Chong, 2011). Let’s go Stress-free!

 

Fysieke gezondheid

For a fitter planet, toch?

  • Andere, medische voordelen werden opgemerkt in de triglyceriden, high-density lipoproteïne (HDL) cholesterol en diastolische bloeddruk. Door het gebrek aan bewijs tot op de dag van vandaag, zijn we niet in staat om de effecten van yoga op cardiovasculaire ziekten vast te stellen (Hartley et al, 2014). Klinkt vrij moeilijk, maar is héél positief!
  • Yoga heeft positieve effecten op fysieke fitness (kracht en cardio) en functionele fitness (balans, walking speed) bij volwassenen (Roland et al, 2011). Dus, wanneer gaan we weer?

 

Afvallen, vet verliezen en obesitas

Overgewicht is een wereldwijd probleem, ook in Nederland komt het steeds vaker voor, daarnaast is afvallen ook een van de meest genoemde redenen om naar de fitnessclub te gaan.

  • Yoga blijkt ook een waardevolle training te zijn om op gewicht te blijven, obesitas te voorkomen en speelt een rol in het verminderen van het risico op ziektes waarin obesitas een rol speelt. (Rioux & Ritenbaugh, 2013). Geleidelijke vermindering van het gewicht en de Body Mass Index werden gezien in de meerderheid van de interventies wanneer yoga 60 minuten, drie keer per week gedurende drie maanden of langer werd beoefend. Hier is niets van gelogen!
  • Yoga is een effectieve methode om het lichaamsgewicht te verminderen bij volwassenen met overgewicht (Yang, 2007).

 

Nog meer voordelen

Naast gezondheidsvoordelen helpen yoga achtige workouts ook bij pijnklachten, zo bleek.

  • Er zijn sterke aanwijzingen voor vermindering van lage rugpijn en rug-specifieke handicaps na yoga interventies op de korte termijn en voldoende aanwijzingen voor vermindering van dezelfde klachten op de lange termijn (Cramer et al, 2013).
  • Volgens Hatha en Restorative heeft yoga de hoogste correlatie met positieve resultaten voor het beheer van de pijn (McCall et al, 2013).
  • De bevindingen wijzen op kleine effecten van yoga interventies op vermoeidheid, vooral bij patiënten met kanker (Boehm et al, 2012).
  • Bij zowel gezonde als zieke deelnemers, lijkt yoga subjectieve maatstaven van vermoeidheid, pijn en slaap te verbeteren (Ross en Thomas, 2010).

 

Nooit meer zonder

Een mooie conclusie zou zijn: door middel van een BODYBALANCE kun je de hele wereld aan. Pijnklachten kunnen verminderen, in combinatie met de juiste voeding kun je werken aan je fysiek én je wordt sterker, flexibeler en gelukkiger. Probeer het uit en ervaar het zelf!

BodyBalance sfeerimpressies

Aanmelden of meer informatie?

Wil je meer informatie of je aanmelden? Vul dan het onderstaand formulier in.

Privacycentrum | Copyright by Sport- en gezondheidscentrum 1.2.b-fitt